جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

تصفیه فاضلاب و پسابهای صنعتی

تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی

تصفیه فاضلاب و پسابهای صنعتی با توجه به نوع پساب و آلودگی موجود در پساب با فرایندهای مختلف بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی انجام می شود. روشهای نوین تصفیه پسابهای صنعتی، امکان تصفیه انواع پسابهای پیچیده صنایع مختلف را فراهم نموده است.

تصفیه فاضلاب و پسابهای صنعتی

تصفیه فاضلاب و پساب به روش بیولوژیکی

فرایند تصفیه بیولوژیکی یکی از موثرترین روشها جهت کاهش مواد آلی موجود در فاضلابها و پساب ها است. میکروارگانیسم های موجود در لجن فعال، از نوع هوازی یا بی هوازی با مصرف مواد آلی، آلودگی بیولوژیکی فاضلاب را کاهش می دهند.

تصفیه هوازی

در فرایند تصفیه هوازی، آلودگیهای آلی موجود در فاضلاب نظیر نیتروژن و فسفر به وسیله اکسیژن شکسته شده و به دی اکسید کربن و بایومس تبدیل می شوند. این فرایند بیولوژیکی نیاز به اکسیژن داشته که می تواند از طریق هوادهی به صورت سطحی یا عمیق تأمین گردد. در این فرایند باکتریهای هوازی با مصرف اکسیژن، آلودگی های آلی پساب را شکسته و BOD و COD را کاهش می دهند.

شرکت فران توانایی طراحی و ساخت پکیج های تصفیه فاضلاب با فرایندهای مختلف نظیر هوادهی گسترده لجن فعال، MBR ، MMBR را دارا می باشد.

تصفیه بی هوازی

فرایند بی هوازی از باکتریها و میکروارگانیسم های بی هوازی در غیاب اکسیژن برای حذف آلودگیهای آلی استفاده میکند. میکروارگانیسم های بی هوازی در بیوراکتور بی هوازی مواد آلی پساب یا فاضلاب را طی واکنش بیولوژیکی شکسته و آن را به توده جامد بیولوژیکی و گاز تبدیل می کنند. این فرایند بیوگازی تولید میکند که میتواند به عنوان سوخت برای تولید برق و یا سیستمهای گرمایشی استفاده گردند. از دیگر مزیتهای فرایندهای تصفیه بیهوازی می توان به فضای کم مورد نیاز، هزینه های کم بهره برداری، حجم کم لجن تولید شده که میتوان به عنوان کود شیمیایی در کشاورزی استفاده کرد، اشاره نمود.صنایع غذایی، صنایع کاغذ، تصفیه خانه های شهری و … از فرایند تصفیه بی هوازی استفاده می کنند.

شرکت فران با توجه به نوع پساب و فاضلاب، فرایند بهینه بی هوازی را برای راکتورهای ECSB,EGSB,UASB پیشنهاد می کند.

پکیجهای تصفیه فاضلاب

پکیج های تصفیه فاضلاب فلزی و پیش ساخته از ظرفیت ۱۰ متر مکعب در روز تا ۶۰۰ متر مکعب در روز برای مصارف در اجتماعات کوچک نظیر هتلها، بیمارستانها، کارخانجات و .. مناسب می باشند.

چندین روش متفاوت برای تصفیه فاضلاب به شرح ذیل وجود دارد:

  • هوادهی گسترده لجن فعال(EAAS)
  • بیو راکتور غشایی(MBR)
  • بیو راکتور ناپیوسته متوالی(SBR)
  • بیو راکتور بستر متحرک(MBBR)
  • بیو راکتور بستر ثابت(IFAS)
  • پکیج های هوادهی گسترده عمقی(EAAS)

روش هوادهی گسترده، فرایند بهینه شده لجن فعال متعارف کاربردی در تصفیه خانه های بزرگ است که در آن به واسطه تأمین اکسیژن کافی محلول توسط هوادهی عمقی، امکان فرایند بیولوژیکی توسط باکتریها فراهم شده و در نتیجه مواد آلی قابل تجزیه بصورت زیستی، از فاضلاب حذف می گردند. در این روش هوای فشرده تولیدی توسط بلوئر و نازل‌های موجود در مخزن، درون فاضلاب حل شده و علاوه بر تامین اکسیژن مورد نیاز، موجب اختلاط سیستم و در نتیجه در دسترس قرار گرفتن مواد مغذی برای باکتریهای معلق می‌گردد.

پکیجهای هوادهی گسترده عمقی شرکت مهندسی فران جهت تصفیه فاضلاب‌‌های بهداشتی(و در موارد خاص صنعتی) با ظرفیت ۱۰ تا ۶۰۰ متر مکعب در روز طراحی و ساخته می شوند و عملکرد آنها از لحاظ شیمیایی و مکانیکی گارانتی می‌گردد.

بیو راکتور غشایی(MBR)

بیو راکتور غشایی(MBR)

بيو راكتور غشايي(MBR) نسل جدید پکیج های تصفیه فاضلاب می باشد که از يك راكتور بيولوژيكي با توده بیولوژیکی معلق و ممبرانهاي ميكروفيلتراسيون جهت جداسازي مواد جامد و زلال سازی پساب تصفیه شده، تشكيل شده که كاربرد در صنعت تصفيه فاضلاب هر روز رو به گسترش است.

پکیج بيوراكتور غشايي، حاصل ترکیب فرایند تصفيه بيولوژيكي و فيلتراسيون غشايي است. در اين فرایند فيلتراسيون غشايي، جايگزين فرآيندهاي ته نشيني، فيلترشني و گندزدايي به كار گرفته شده در روشهاي مرسوم لجن فعال گرديده است. اين سيستمها به طور گسترده مورد آزمايش قرار گرفته اند و در حذف آلايندههاي آلي و معدني كاملا موثر بوده اند. عمده كاربردهاي آن
شامل استفاده مجدد از پساب تصفيه شده(بازچرخانی آب) در ساختمانهاي بزرگ، تصفيه فاضلاب خانگي در جوامع كوچك، تصفيه فاضلاب صنعتي و تصفيه شيرابه ميباشد.

مزایای استفاده از این فرایند در پکیج های تصفیه فاضلاب را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

  • افزایش قابل توجه کیفیت پساب تصفیه شده از نظر ,BOD COD و TSS
  • فضاي اشغالي بسيار كمتر نسبت به ساير فرايندهای مشابه
  • لجن مازاد كمتر نسبت به ساير فرآيندهاي مرسوم و عدم توليد بو
  • بارگذاري بيشتر نسبت به راكتورهاي مرسوم
  • قابليت بهره برداري در غلظتهاي بالاتر MLSS نسبت به ساير راكتورها

بیو راکتور ناپیوسته متوالی(SBR)

پکیجهای SBR شرکت فران نیز براساس فرایند لجن فعال طراحی و ساخته می شوند. در این پکیج ها مخزن هوادهی، ته نشینی و لجن خروجی جهت کاهش سطح مورد نیاز نصب پکیج، ترکیب می شوند. شرکت فران توانایی طراحی و ساخت این نوع پکیج ها را به صورت تمام اتوماتیک و با احجام بسیار کوچک برای اجتماعات کوچک مانند سکوهای نفتی و گازی و مجتمع های صنعتی دارد.

شرکت مهندسی فران تجربیات موفقی در زمینه طراحی و ساخت پکیج های SBR با احجام بسیار کوچک را در سکوهای نفت و گاز داشته است.

بیو راکتور بستر متحرک(MBBR)

راکتور بستر متحرک با هدف افزایش کارایی فرایند هوادهی ابداع گردیده است. در این روش با استفاده از پرکنهای(Packing) ویژه سطح هوادهی به شدت افزایش مییابد. سیستم هوادهی عمقی به کمک توزیع کنندههای هوا موجب چرخش و حرکت پرکنها و ایجاد آشفتگی در مخزن هوادهی میشود. وجود آشفتگی در مخزن هوادهی راندمان هوادهی و مقاومت در
برابر شوکهای آلی و هیدرولیکی را افزایش میدهد. این روش نیز به دلیل تغییرات اندک نسبت به سیستم هوادهی جهت افزایش ظرفیت واحدهای تصفیه فاضلاب موجود کاربرد دارد.

تصفیه پسابهای صنعتی

امروزه توجه روز افزونی از سوی نهادهای اجتماعی و سازمان محیط زیست نسبت به پسابهای تولید شده به عنوان آلاینده های محیط زیست در صنایع مختلف می شود.

تصفیه پسابهای صنعتی یکی از زمینه های اصلی و مزیتهای رقابتی شرکت فران در تصفیه پسابهای صنعتی می باشد. طرحهای پیشنهادی فران متناسب با محدودیتها و استاندارهای وضع شده از طرف سازمان محیط زیست و با هزینه سرمایه گذاری و بهره برداری بهینه میباشد. طرحهای این شرکت دربرگیرنده طیف وسیعی از پساب های مختلف در صنایع مختلف نظیر صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، نیروگاه ها، صنایع غذایی، معادن، کشتارگاه ها، صنایع چرم، کارخانه صنایع فلزی، آبکاری و … می باشد.

جداسازی روغن

مقادیری از روغن معمولاً در پسابهای تولیدی صنایع مختلف وجود دارد. شرکت فران خدمات طراحی و ساخت فرایندهای متداول جداسازی روغن را متناسب با میزان روغن موجود در پساب و با ترکیب با دیگر فرایندهای تصفیه و جداسازی ارائه می نماید.

جدا کننده API

جدا کننده API

در این فرایند اساس جداسازی بر مبنای شتاب جاذبه بوده و ساده ترین و کم هزینه ترین نوع جداساز برای جداسازی روغن قبل از خروجی پساب میباشند. مخزن نگهداری با زمان ماند بالا ، فرصت لازم برای جداسازی آب و روغن را به وجود آورده و منجر به شناور سازی روغن می شود.

جدا کننده CPI

جداکننده CPI با استفاده از صفحه های فرم دهی شده و استفاده از شتاب جاذبه این امکان را فراهم میکند که بازدهی بسیار بالایی در جداسازی روغن و آب حاصل شود. ساختار ساده این فرایند هزینه های ساخت و نگهداری را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد. صفحات فرم دهی شده، به صورت مجموعه ای از صفحات پلاستیکی( تقویت شده به وسلیه رزین یا استیل ضد زنگ) با افزایش سطح جداسازی، زمان ماند پساب عبوری را کاهش می دهد.

تصفیه پسابهای بسیار آلوده

شرکت فران برای تصفیه پسابهای بسیار آلوده صنایع از فرایندهای ویژه یا ترکیب دو یا چند روش متناسب با نوع و میزان آلودگی موجود در پساب و با بهره گیری از آخرین فناوریهای روز دنیا، راه حل های خود را ارائه می نماید. فرایندهای مختلف اکسیداسیون پیشرفته یکی از این روشهاست. برای اطلاعات بیشتر به صفحه “اکسیداسیون پیشرفته” درسایت شرکت فران مراجعه کنید.

اکسیداسیون پیشرفته

فرایند اکسیداسیون پیشرفته(AOP) یکی از فرایندهای موثر تصفیه پسابهای بسیار آلوده صنعتی و سمی است. تحقیقات بسیار گستردهای در توسعه این فرایند در دهه اخیر درکشورهای پیشرفته صنعتی صورت گرفته است که ممکن است حتی فرایندهای مرسوم تصفیه پساب را در آینده به چالش بکشد. اگرچه روشهای متداول تصفیه بیولوژیکی توانایی تصفیه طیف وسیعی از آلاینده های موجود در پساب های مختلف را دارا هستند ولی در مورد برخی از ترکیبات آلاینده، تصفیه بیولوژیکی کارایی ندارد. تزریق مواد شیمیایی نظیر آب اکسیژنه، ازن و … در حضور شرایط عملیاتی کنترل شده راکتور، طی فرایند اکسیداسیون پیشرفته یکی از روشهای متداول این روش تصفیه پساب است.

فرایندهای مرسوم در تصفیه پسابهای صنعتی در حذف و تجزیه بسیاری از ترکیبات شیمیایی آلی ناتوان بوده و این ترکیبات شیمیایی به دلیل سمیت بالا، اجتماع باکتریایی را از بین برده و در نتیجه فرایند بیولوژیکی تصفیه پساب را یا متوقف نموده و یا کارایی آنرا کاهش می دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *