جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

پکیج UF – ملاحظات نگهداری

پکیج UF

نگهداری از پکیج (UF(Ultrafiltration آب متشکل از ممبرانهای اولترافیلتراسیون که گرانبها هستند، مستلزم رعایت دقیق ملاحظات نگهداری در زمان بهره برداری و توقف است. در صورت عدم رعایت ملاحظات بهره برداری، ممبرانهای UF در معرض آسیب قرار می گیرند.

اولترافیلتراسیون فناوری جداسازی ذرات معلق نامحلول توسط ممبران است که بر مبنای غشای نیمه تراوا عملیات جداسازی را تا کمتر از یک دهم میکرون انجام می دهد. اختلاف فشار، نیروی محرک جریان جهت عبور از غشای ممبران می باشد. ساختار نامتقارن ممبران های UF باعث جدا شدن ذرات بزرگتر از اندازه مولکولی ممبران و باقی ماندن آن ها در سطح ممبران می شود.

فرایند اولترافیلتراسیون و ممبرانهای UF براي عملیات پیوسته طراحی شده اند. لذا عملکرد ممبران ها در صورت بهره برداری مداوم بهینه می باشد. رعایت کامل دستورالعمل های بهره برداری تولید کننده در حین عملیات برای حفظ کارایی ممبرانها بسیار حایز اهمیت است. برخی از مهمترین نکات بهره برداری از پکیج UF عبارتند از:

  • پایش مشخصات کیفی و کمی آب ورودی به پکیج UF و کنترل متغیرهای نظیر TSS، Turbidity، TOC، BOD، COD، OIL
  • کنترل اتوماتیک و دقیق افت فشار ممبران
  • انجام عملیات CEB با رعایت دستورالعمل و زمان بندی سازنده
  • انجام عملیات CIP مطابق نیازمندی فرایند در زمانهای مشخص
  • رعایت کامل اصول نگهداری در زمان توقف

نگهداری از پکیج UF در زمان توقف

اگرچه پکیج UF به منظور بهره برداری مداوم طراحی و ساخته می شود ولی به هر حال در برخی از شرایط پکیج های UF به صورت دوره اي روشن و خاموش می شوند . در زمانهایی که سیستم UF خاموش است، باید با استفاده از هوا تمیز شود و جهت جلوگیري از رشد باکتري ها باید با آب فیلتر شده به صورت دوره ای تحت شستشوي معکوس قرار گیرد. آب استفاده شده براي شستشوي معکوس، قبل از خاموش شدن دستگاه، نباید داراي مواد شیمیایی باشد. هرگونه تزریق مواد شیمیایی به آب خوراك و آب شستشوي معکوس باید قبل از آخرین شستشو و خاموش شدن، متوقف گردد .

در صورت نیاز به خاموش نمودن سیستم، به موارد زیر توجه کنید:

  • ممبرانهای اولترافیلتراسیون نباید خشک شوند، فیبرهاي خشک ممبرین همواره به گونه اي برگشت ناپذیر و دایمی دچار افت شدت جریان عبوري می شوند .
  • سیستم باید به اندازه کافی در برابر رشد میکروبیولوژیکی حفاظت شود ، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز آن را مورد شستشوي سریع قرار دهید یا هر ۲۴ ساعت یکبار از آن استفاده نمایید .
  • ممبرانها باید در برابر تغییرات ناگهانی دما حفاظت شود…

با رعایت موارد فوق پکیج UF می تواند به مدت ۴۸ ساعت بدون افزودن محلول محافظ و انجام مراحل پیشگیري از ایجاد رسوب میکروبیولوژیکی، خاموش بماند. ولی اگر سیستم بیش از ۴۸ ساعت خاموش است باید محلول شیمیایی محافظ را به سیستم اضافه نمایید. پیش از خاموش نمودن پکیج برای مدت طولانی حتما عملیات ضد عفونی(disinfection) با محلول مناسب حداقل به مدت ۴۰ دقیقه انجام شود و پس از آن ممبران ها با آب فیلتر شده شستشوی معکوس گردند.

شرکت مهندسی فران با تکیه بر سابقه و تجربه خود در استفاده از پکیج های اولترافیلتراسیون(UF) در پیش تصفیه آب شیرین کن های صنعتی آمادگی طراحی، انتگراسیون، نصب و بهره برداری از سیستم های مختلف UF را دارا می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *