جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

تولید نیتروژن به روش PSA

تولید نیتروژن

تولید گاز نیتروژن با خلوص بالا با فناوری PSA و بر مبنای جداسازی فیزیکی و اختلاف اندازه ملکولهای نیتروژن و اکسیژن از هوا انجام می شود. پکیج های تولید نیتروژن با فرایند PSA بر مبنای نیازمندیهای مشتریان با خلوص و ظرفیتهای مختلف در شرکت مهندسی فران طراحی و ساخته می شود.

فرایند جداسازی یک گاز مشخص از مخلوط چندین گاز، تحت فشار و بر اساس مشخصات مولکولی و تفاوت در میزان جذب بر روی جاذب، توسط فناوری (Pressure Swing Adsorption) PSA انجام می شود. پکیج های تولید نیتروژن به روش PSA برای تولید نیتروژن با خلوص بالا با استفاده از هوای فشرده مورد استفاده قرار می گیرند. در این فناوری مولکول های هوا به وسیله جاذب های متخلخل سطحی جداسازی می شوند. پس از اشباع شدن سطح جاذب، فرایند احیاء از طریق کاهش فشار انجام می شود.

مراحل اصلی فرایند جداسازی جذبی PSA با هدف تولید نیتروژن به شرح ذیل می باشد:

  1. فشرده‌سازی هوا و آماده‌سازی اولیه: ابتدا هوا توسط کمپرسور فشرده شده و پس از عبور از خشک کن و تله ابگیر درصد بالایی از رطوبت و روغن معلق موجود در هوای فشرده حذف می شود. سپس با عبور هوا از میکروفیلترهای سری شده، رطوبت و روغن باقی مانده آن نیز کاملا جذب شده و هوایی کاملا خشک و فشرده، آماده ورود به مخزن جاذب می شود.
  2. جذب گاز اکسیژن: مخزن جذب اکسیژن حاوی ماده کربن مولکولارسیو(CSM) با سطوح متخلخل کاملا منظم برای جذب اکسیژن می باشد. با توجه به تفاوت در قطر مولکولی اکسیژن(۳.۸ انگستروم) و قطر مولکولی نیتروژن( ۴.۲ انگستروم)، تنها مولکولهای ریزتر اکسیژن توان نفوذ به داخل حفرات ریز ۴ انگسترومی CSM را یافته و در آن به دام می افتند. بنابراین مولکولهای نیتروژن از لابلای موادکربنی از بالای مخزن جاذب خارج می شوند و نیتروژن با خلوص بالاتر از ۹۵ درصد از اکسیژن موجود در هوا جداسازی می شود.
  3. فرایند احیا و دفع گاز: پس از طی مدت زمان مشخصی که واسته به مشخصات فنی جاذب، حجم جاذب و دبی هوای ورودی دارد، CMS ها از اکسیژن اشباع شده و نیازمند احیا می باشد.  با کاهش فشار و تخلیه هوای فشرده داخل مخزن، اکسیژنها از منافذ کربنی خارج شده و از اگزوز  مخزن خارج می شوند.
  4. ذخیره‌‌سازی نیتروژن: با توجه به اینکه فرایند احیا باعث وقفه در تولید نیتروژن می شود. در این واحدها از دو مخزن استفاده می شود. در زمانیکه یک مخزن جذب در حال احیا شدن است، مخزن جذب دوم عمل تولید نیتروژن را انجام می دهد و این عمل بطور متناوب توسط مدار کنترل پیوسته با کنترل شیرهای کنترلی ادامه پیدا می کند. گار نیتروژن نیز به صورت مداوم در مخزن ذخیره سازی با استفاده از فشار اولیه یا با افزایش فسار توسط کمپرسور ثانوی ذخیره سازی می شود.

 

شرکت مهندسی فران با همکاری پیشگامان تولید پکیج های تولید نیتروژن به روش PSA توانایی مهندسی، تأمین، نصب، راه اندازی و نگهداری از پکیج های تولید نیتروژن با ظرفیت های مختلف را در انواع کاربردهای صنعتی و با استاندارهای پکیج های نفت، گاز و پتروشیمی دارا می باشد. خلوص و ظرفیت تولید نیتروژن با قابلیت اطمینا بالایی در پکیج های شرکت مهندسی فران گارانتی می شود.

مشخصات فنی عمومی پکیج های توليد نيتروژن به روش PSA که توسط شرکت مهندسی فران طراحی و ساخته می شوند، عبارتند از:

  • خلوص تضمين شده نیتروژن ( با امكان اندازه گيري آنلاين و كنترل توسط سيستمهاي اتوماتيك)
  • عملکرد پيوسته ( بدون اختلال در فرآيند توليد)
  • قابل اطمينان بالا و فناوري پيشرفته
  • نسبت مناسب هوا و نيتروژن به منظور كاهش مصرف انرژي
  • طول عمر بالا، نياز به تعميرات و نگهداري كم
  • راه اندازي سريع و آسان

 

ميزان توليد نيتروژن ۲۰۰۰-۱  m3/hr
ميزان خلوص ۹۹/۹ % – ۹۵% <
نقطه شبنم °C  ۴۰ – ≥
فشار كاري ۲-۰ مگاپاسکال

جهت کسب هرگونه اطلاع و مشاوره در مورد مشخصات فنی پکیج های تولید نیتروژن با کارشناسان ما در شرکت مهندسی فران تماس حاصل نمایید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *